Een vriend

Woolywoot-arc-de-triomphe
Binnen in de Arc de Triomphe

Als het duizelt in je hoofd
niets zo gaat als is beloofd
het klimmen uitput en verdoofd
je niet meer in jezelf gelooft

Pak dan mijn hand
Zet voet na voet, zet door ga mee
breng alsjeblieft niet heel alleen
dat water naar de zee

Toe kom, toch laten we
tezaam die weg begaan
als ik jou draag en jij dan mij
dan zal het beter gaan

daar boven zal het prachtig zijn
je klimmen wordt beloond
maar niemand kan zonder een vriend
die mededogen toont

Ik heb gemerkt dat ik in elke periode van mijn leven altijd wel weer iemand naast me heb staan. Ook al lijkt het af en toe niet zo. Maar ineens staat er dan weer een mens op, verschijnt er eentje uit het niets, die precies bij die fase in mijn leven lijkt te passen. Op dit moment heb ik 2 goede vrienden met wie ik mijn leven van nu uitgebreid bespreek. Al merk ik dat je nooit echt helemáál tot elkaar door kan dringen. Het is een wisseling van luisteren en aan het woord zijn.

Soms zit ik ergens mee, maar al luistert de ander, dan is de ander eigenlijk óók druk met zijn eigen problemen. Soms zijn mijn problemen dan weer zo uitgebreid dat ik bijna die ander vergeet. En soms zit de ander ergens zó erg mee dat diegene mij een beetje vergeet. O ja..hoe gaat het eigenlijk met jou? Vragen we dan verontschuldigend. Maar dat geeft niet. Je weet dat je er in goede én slechte tijden voor elkaar blijft zijn. Niet wegvlucht in stilzwijgen.

Het is zo belangrijk dat je bij iemand die je vertrouwt je verhaal kwijt kan. Het is ook fijn te weten dat iemand jou zo vertrouwt, dat diegene bij jou zijn verhaal kwijt durft. Misschien is dat nóg mooier zelfs.

Maar wat ik vooral heb geleerd in een vriendschap is dit: Weiger nooit goedbedoelde hulp. Je moet een ander gúnnen je te mogen helpen. Dat is het mooiste kado wat je aan een vriend kunt geven.

Een echte vriend herken je aan de glimlach die verschijnt als hij je heeft kunnen helpen.

7 thoughts on “Een vriend”

Geef een reactie

