Snoep voor mijn hersens

Foto-boeken

Boeken zijn binnen! Voor mij altijd weer een feest. De bieb is voor mij een vriend die mij ”on demand” jarig kan laten voelen. Ik hoef alleen maar te vragen en een paar dagen later krijg ik een berichtje dat mijn boek/film/partituur klaar staat. Waarna ik als een hongerige wolf en kwijlende hond op mijn fiets een weg baan naar de bibliotheek, de hele zaak (oh heerlijke belofte van extra werelden) incasseer en thuis de gave mis van de dochter van Tita Tovenaar . ”EN ALLES STOND STIL”. Maar bij mij thuis staat alles nooit stil. Helaas. Ik moet gaatjes vinden. Gaten met tijd. Ik brei met opzet wat slordig mijn huishouden in elkaar.

En heb je dat dan ook? Dat je van vreugdigheid en barstende zin niet weet waar je moet beginnen? Ben nu aan het lezen in Inferno van Strindberg. Kan me nauwelijks onthechten van de letters om een kopje koffie te zetten en buiten in de zon te gaan zitten. Het inspireert me enorm op de een of andere manier. Misschien omdat ik zijn altijd aanwezige zoektocht en melancholie herken? Ik net in Parijs ben geweest waar hij tijdens zijn gesprekken ”met mij” rondwandelt? Zijn zinnen als snoep voor mijn hersens voelen? Soms heb je dat.

Maar ik wil ook zo graag het boek vol gesprekken met Maarten Toonder lezen! Ik snoep en proef altijd van te voren even de eerste paar zinnen van een boek en een paar fragmenten hier en daar, maar die smaakt ook zéker naar meer. Ik sla zomaar een willekeurige bladzijde open:

”Ik ben er diep van overtuigd dat de mens die je bent de kwaliteit van de toekomst bepaalt. Wat je honderd jaar geleden was, is niet interessant. Het moment van nu houdt dat andere in. Dat is erin verwerkt. Dat is niet het mooiste of het grootste, maar alles zit erin verweven.”

of:
”Haast altijd zie ik tegen bezoek op. Dat heeft te maken met dat je niet helemaal jezelf kunt zijn. Dat je een stuk van jezelf in ieder geval moet afscheiden voor de ander. Je kunt niet helemaal op jezelf eenzaam zitten zijn.”

Maar eh..dat kan allemaal wel zo zijn. Mijn wereld kan niet langer wachten nu. Boeken gelukkig wel. Even doorbreien weer. Tot ik weer onopvallend een gat kan laten vallen.

22 thoughts on “Snoep voor mijn hersens”

  1. Altijd lid geweest in Nederland. Hier in Dld nog niet, ben het wel aan het overwegen, lijkt me ook wel handig om mijn duits op te poetsen. Neem nu eens in de zoveel tijd een boek uit de supermarkt mee en hoe moe ook, altijd nog even lekker lezen in bed, voordat ik ga slapen 😉

    Like

Geef een reactie

