Praying to the same God

www.woolywoot.wordpress-web

Pasen-Easter-egg-ei-Photo-b
Vandaag een 90-jarige Engelse D-Day-survivor ontmoet (bezig met de indrukwekkende Keep on Rolling tour) en ik zou deze dag graag willen afsluiten met een quote van hem wat


zowel een beetje op de bevrijding slaat als op Pasen:

“I remember going into a small church in Normandy that the Sherwood’s had liberated and there were flowers, crosses and candles that the Germans had lit, and I thought it strange that we and them were all praying to the same God for victory and safety. “      Captain David Render

Praying to the same God.

Onderstaand lied gaat over de relatie tussen fotografe Taro en de wereldberoemde fotograaf Robert Capa van wie de uitspraak komt die bijna elke fotograaf wel kent: “If your pictures aren’t good enough, you aren’t close enough.”

Op D-Day was hij de enige fotograaf die zijn leven riskeerde en mee reisde met de troepen. 106 foto’s maakte hij met een 50mm lens en hevig trillende vingers van de angst. Slechts elf foto’s bleken bewaard gebleven toen zijn assistent een fout maakte bij het ontwikkelen. Elf foto’s die wij allemaal kennen.

Er is nog een beroemde foto van die dag. De foto onderaan dit filmpje, gemaakt door een soldaat, die op mij een hele grote indruk heeft achtergelaten. Daar gingen ze..bijna allemaal hun dood tegemoet. Om ons leven te redden.

Ik heb 10 jaar lang naast honderden overleden Canadezen gewoond, ze lagen letterlijk achter mijn tuin. Keurig in een rij met witte steentjes. Veel ook zonder naam. Een indrukwekkende stilte. Elke dag weer. Die ook altijd zal blijven. Hun lichamen zijn aan onze vrede opgegaan.

Pasen en D-Day..je leven geven voor een ander. Zelfs voor onbekenden waarvan je de gezichten niet kent en nooit zult zien. De dood riskeren om het kwaad wat een ander wordt aangedaan te stoppen. Zullen wij dat durven als het erop aankomt? Ik hoop het. Ik hoop het dat ik zo iemand zal zijn.

”They hadn’t come here to fear. They hadn’t come to die. They had come to win”

capa-d-day-landing-normandyFoto: R.F. Sargent

“God almighty, in a few short hours we will be in battle with the enemy. We do not join battle afraid. We do not ask favors or indulgence but ask that, if You will, use us as Your instrument for the right and an aid in returning peace to the world.”

Zij kwamen en gingen opdat onze vrede terug zou keren.

9 thoughts on “Praying to the same God”

  1. Ik stond hier niet eens bij stil. Wel een tijdje terug de film gekeken en hij is adembenemend. Ik hoop ook zo iemand te zijn, aan de andere kant kom ik er liever niet achter. Ik kan op zijn minst hopen op wereld vrede toch?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

