Ojee! Vrijwilligerswerk en UWVee

Ik word altijd best uitstellerig en zenuwachtig van belangrijke formulieren invullen. Lees ik het wel goed, heb ik de juiste hokjes wel aangevinkt, is het wel duidelijk aangekruist zo, wat bedoelen ze nou precies? Stél dat ik in een vlaag van onoplettendheid ergens overhéén gelezen heb..Ik krijg angst om het formulier te posten. Postangst, ”Send”angst. Zo lang het nog aan mijn kant ligt kan er nog niks verkeerd gaan. Mijn besluit komt er van in de knoop te zitten. Formulieren liggen daarom ook altijd even te sudderen in het laatje.

Nu ik vrijwilligerswerk wil gaan doen bij twee organisaties moet ik twéé formulieren invullen van het UWV. Het zogenaamde ”Vrijwilligerswerk Toestemming Aanvraag Formulier”. Twee volle bladzijden in te vullen en te ondertekenen door mij én mijn werkgever.

Ik moet vragen aan mijn werk”coach” of ik wel vrijwilligerswerk mág doen. Al is het maar 1 uurtje op de zaterdagavond. En als ik het vergeet te vragen riskeer ik een boete! Een boete!

UWV

Het is echt gebeurd dat iemand een berisping kreeg omdat ze 1 uurtje ergens hielp. En tja.. ze was zo enthousiast dit te vertellen aan haar werkcoach. Ze dacht dat ze goed bezig was. Wist zij veel dat het niet mocht als je niet eerst toestemming had om in je weekend eventjes ergens te helpen. Dit keer werd het door de vingers gezien…

Waar gáát dit over mensen!?

Ik wil gewoon zó graag nú, vandaag, morgen, of desnoods overmorgen beginnen met mensen helpen. Helpen wanneer het spontaan in mij opkomt. Het-kán-dus-gewoon-niet.

De mantelzorger zelf wil óók zo graag dat ik zo snel mogelijk kom om te voorkomen dat er twee mensen van hun stokje gaan en béide in de ziektewetuitkering belanden. Nee, eerst moet er een lange weg aan formaliteiten belopen worden. Het papier gaat vóór de mens. En het is echt een gruwel hoor, want het is voor de organisatie ook niet makkelijk in te vullen blijkt nu wel na luttele keren heen en weer mailen van het formulier.

Ten eerste dacht ik er nog naïef lichtjes over. De UWV inlichten dat ik vrijwilligerswerk wil doen? Okee! Vrolijk typend tikte ik naar mijn zogeheten ”werkcoach”. Een persoon met meerdere gezichten. Het is wonderbaarlijk steeds weer een ander die mij antwoord als ik iets vraag. Nevertheless.. Ik had ik iets heel leuks te melden.

Ik citeer even wat ik tamelijk enthousiastzakelijk schreef maar wat ongeveer dit wilde zeggen:

”Lieve werkcoach, ik wil graag vrijwilligerswerk doen, goed he?!!!! Het zal het vinden van een baan zeker stimuleren, de participatiesamenleving krijgt er weer een zieltje bij en het is gewoon hartstikke goed voor mijn c.v. dús ga ik sneller werk vinden zoals jullie (en ik natuurlijk ook) graag willen. Mag ik vrijwilligerswerk doen pleasssssee???? JA toch??? Dat kan toch niet anders lijkt me, maar ik dacht: ik meld het toch maar eventjes, ik hoorde dat dat moest.”

Antwoord terug:
”Bedankt voor uw bericht. U heeft aan ons doorgegeven dat u eventueel vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Wij moeten beoordelen of wij toestemming kunnen geven voor dit vrijwilligerswerk. Daarvoor kunt u het aanvraagformulier gebruiken, dat u bij documenten in de werkmap vindt. U kunt het ingevulde aanvraagformulier via de werkmap opsturen. Uw verzoek wordt binnen 1 maand beoordeeld. U kunt gaan starten* met het vrijwilligerswerk, nadat u van ons toestemming heeft gekregen. met vriendelijke groeten.”

uh!?

Geen: ”Beste Woolywoot, wat ont-zet-tend góed dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Deden maar meer mensen dat. Eens even kijken, ja hoor, we zien dat de organisatie waar je wilt werken een ”Algemeen Nut Beogende Instelling” is, dus tja, wat let je, zolang je maar beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt geven wij jou onze zegen. Ga je morgen al beginnen? Leuk joh! Heel veel plezier! Enne..de groeten van Willempie, zijn zegen heb je ook natuurlijk!”.

Nee, nee, nee, nee..zo gaat dat dus niet. Het is nu precies een maand later na mijn enthousiaste besluit vrijwillig mensen te willen helpen en ik ben nog geen STEEK verder. Ik moest natuurlijk eerst nog kijken of het werk me wel wat leek, alvorens ik zo’n formulier van 2 kanten sámen met de werkgever ga invullen met handtekening en al. Dan moet je wel zeker van je zaak zijn. Dus ik ben nu een paar kennismakingsgesprekken én weken verder en já, het lijkt me leuk. En ja, wat zijn mijn werkgevers (to be) enthousiast en blij! En nee, ik kan NIET direct aan de slag. Ik heb ze beide weer van onder hun stoel moeten rapen.

Sorry, ik mag nu gewoon even een maand niets doen, óf misschien wel helemaal nooit. Want we moeten nu beide 2 kantjes invullen, aanvullen en ondertekenen. En dán is het wachten of het überhaupt wel mag. Wat zegt u? Absurd?! Já! Vind ik ook! Het is echt zo hoor! (eentje dacht zelfs dat ik het vast verkeerd had, maar sinds 1 januari is het écht zo streng).

Nu heb ik ein-de-lijk 1 formulier verstuurd, maar die krijg ik waarschijnlijk zo weer een keer terug. Mijn ”werkgever” wist niet hoe ze een digitale handtekening moest zetten, dus er staat geen handtekening. Ik denk per ongeluk expres over het hoofd gezien, want het tekstvlakje waar die hoort te staan deed het ook eerlijk gezegd gewoon ook bij mij niet. Ik hoop nu dat het UWV daar maar doorheen zal kijken. Zullen ze écht zo streng zijn? Anders ben ik helaas genoodzaakt mijn werkgever (die zelf al wat ouder is en vrijwillig werkt) uit te gaan leggen hóe je een digitale handtekening moet zetten. Zijn we weer 2 weken verder.

De andere werkgever heeft inmiddels ook zijn deel van het aanvraagformulier ingevuld, maar ik zie daar -nu ik het wil opsturen en ondertekenen- allemaal lege vakken in die vergeten zijn in te vullen. Zucht..Het ligt niet helemaal aan hen. Het is ook niet echt duidelijk. Ik snap het, ik snap het zó!

Zij willen mij gewoon zó graag bij hen aan het werk. Ik wil zó graag bij hen aan het werk. Er staan zó veel mensen te trappelen om hulp. Maar dit word wel héél erg lastig gemaakt.

Eigenlijk kun je maar beter helemaal niet aan vrijwilligerswerk beginnen, als je op safe wil spelen en geen risico’s wilt nemen voor je uitkering. Dat maakte dat ik ondertussen al bijna een paar keer de boel wilde afblazen. Láát maar! Ik scharrel wel een oud verloren vrouwtje in het dichtstbijzijnde bejaardentehuis op. Ga ik daar elke week een uur mee wandelen. Maar daar kom ik vaak genoeg, die lopen er niet met hun eenzaamheid te koop. En het mag vast ook niet zómaar, een adoptie oma. En redactiewerk gaat ook wat lastig in je eentje.

Ik heb al de helft van de formulieren op de post. De andere komt deze week. En dan kan ik eindelijk. Eindelijk. EINDELIJK na 2 maanden aan het werk. Mits het UWV het goed vindt natuurlijk!

Wat nou ontmoedigingsbeleid? Welke participatiesamenleving?

Ik moet eerst een woud van paperassen, wachtwoorden en handtekeningen doorworstelen, opsturen en weer terugkrijgen ”want er is een vakje vergeten aan te vinken” vooraleer ik mensen mag komen helpen zonder het risico te lopen een boete te ontvangen!

Ik ben hier en zij zijn daar, maar elkaar zómaar mogen ondersteunen: Ho maar!

*Het grappige is dat je in het Toestemmings- Aanvraag Formulier moet aangeven wannéér je gaat beginnen met vrijwilligerswerk (dus niet wanneer je wílt). Ja duh…als ik toestemming heb gekregen natuurlijk. ..Misschien wel nooit?

46 thoughts on “Ojee! Vrijwilligerswerk en UWVee”

  1. O gut ik heb 3 jaar bij het uwv gezeten veel vrijwillig gedaan maar nooit aangevraagd zou ik nu met terugwerkende kracht nog een reprimande kunnen krijgen 🙂 maar je hebt gelijk ik kreeg een klein baantje van een paar uur meteen werd heel mijn ww stop gezet en zo weet ik nog wat voorbeelden maar hebook wel gemerkt hoe minder contact dat loopt alles wel door owee als je wat vraagt OF verandert

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

