Trending op Twitter | The day after

Green-path-nature

Vanmorgen voor ik opstond had ik al meer bezoekers op mijn site gehad dan ik ooit op 1 dag kreeg. Gisteren was dat het 10-voudige. Hoe dat kwam? Mijn blog over mijn frustratie over de bureaucratie werd soort van ”trending”. Sinds gistermiddag hebben een paar honderd Twitteraars direct doorgeklikt naar mijn blog over het UWV.

Het begon allemaal pas echt met dit berichtje:

twitter
(..Dame..ik? Bestaat er een woord voor iemand die mevrouw niet vind passen, dame te stoffig, meid te lomp en meisje te jong vindt klinken? Ik worstel er nog steeds mee, help!) 

Ik begon wel even flinke penen te zweten toen ik het doorkreeg terwijl ik nietsvermoedend op mijn mobieltje keek ergens in een openbare ruimte. Pling! Pling! Plinggg!!!! deed de melder de hele tijd. Wat was er aan de hand??

Mijn mond viel open van verbazing. OMG. Mijn blogje is op reis door Nederland! Als een razende ging mijn brein te keer. Want wat gaat je opinie doen als het een vaartje met zichzelf loopt? Waar gaat ie heen? Ik had hem wel goed ingepakt en verzorgd voor mijn eigen kleine blogwereld, maar ik had niet vermoed dat ie zo ver de wijde wereld in zou trekken en ik er niet meer aan kon zitten. Ik was ‘m kwijt. Hij was volwassen genoeg hoor, maar het is toch even.. wennen.

Het is gewoon nu eenmaal zo dat als je stukje ”opgepakt” is en de wereld ingesmeten wordt, je alleen nog maar als een gek erachter aan kunt hollen en de omstanders desnoods nog wat kunt toeroepen. Veel veranderen kun je dan niet meer. Dat ben ik niet gewend als schrijfster voor een veilig klein publiek onder een snel in elkaar gefrutseld pseudoniem.

En hoe zat het met mijn spelling? Had ik niet nog wat zinnen aan moeten passen? Was de titel wel okee? Hoe zit het nu met mijn anonimiteit, heb ik wel goed opgelet wat ik schreef? Stond ik ook echt achter alles wat ik schreef? Gelukkig schrijf ik recht uit mijn hart dus dat moest goed zitten. Ook al zou het niet kloppen, dan voelt het in elk geval wél zo. Voor mij is het zo. Punt.

Ik heb nu zelf ervaren hoe iets in stille oprechtheid geschreven, een enorme vaart kan lopen en uitgroeit tot een ”schreeuwend” stukje dat (blijkbaar) aandacht verdient. Elke retweet is weer een ”uitroepteken” erbij. Elke retweet schudt weer wat mensen wakker.

Ik vind het naast het enge, ook iets moois hebben, hoe dat werkt. En wanneer zoiets zo werkt. Het zal alleen werken als het stukje wat je schrijft iets dóet. Dat je een stukje, dat eerst uit niets dan gevoelens en ideeën bestaat, tot leven kan laten komen met woorden en zinnen en andere mensen kan laten aanspreken en aanraken. Het moet spelen. Dan wordt het vanzelf verder gerold. Leven moet het, dat is alles wat telt.

Het is natuurlijk ook reuze interessant, die hele beweging die een medium als Twitter kan teweegbrengen. Het gaat als de golven van de zee. Eerst is er even niets, dan retweet een Twitteraar met veel volgers je blogje. Dan komen er ineens een héleboel bezoekers in één keer op je site. Op één moment waren er 20 tegelijk aan het lezen. Dan ebt het een beetje weg. Ah! ”Ze” zijn weg denk je dan. Maar ondertussen linken andere twitteraars die het gelezen hebben óók naar je weblog en vervolgens pakt iemand met weer héél veel volgers het stukje op en retweet dat weer. Waarna er weer een hele nieuwe stroom van bezoekers komt. Het is een heen en weer en komen en gaan, het duurt op Twitter dan best een tijd voor dit helemaal weggeebt is..kijk dus uit wat je de wereld in gooit. De zee spoelt alles -al dan niet gehavend- weer terug voor je voeten.

Ik weet ook wel dat men alleen mijn stukje over het UWV zal lezen. Ik houd er vast geen enkele extra lezer aan over.. Waar het om gaat is dat het onder de aandacht is gekomen. Ik ben dus niet de enige die het zo ervaart. Wie weet dat het nog ergens toe leidt of wie weet waar mijn verhaal kan ondersteunen.

Het zal even een tijdje bruisen op mijn weblog qua bezoekers. Maar volgende week zal alles weer als vanouds zijn. Ik ben er ook helemaal niet op uit om trending stukjes te schrijven. Ik wil alleen maar schrijven en hier en daar hoop ik wat mensen te kunnen raken met mijn blogjes. Al is het er maar één! Maar als het kon, zou ik er wel honderden willen helpen ook al was het maar met 1 geschreven blogje.

30 gedachten over “Trending op Twitter | The day after”

Geef een reactie

