Het is dan wel voorbij, maar het zit nog heel heel diep in mij

Huisje-in-bos

Dit was ons huisje in het bos. Het huis waar al mijn kinderen zijn opgegroeid. De oudste tot haar tiende levensjaar. De jongsten tot hun derde.

hangmat-kinderen-bos

We begonnen er met ons tweetjes, in dit huisje nog nét niet op de hei (die ligt erachter). Ik met mijn dikke bolle zwangere buik. Ik weigerde in een flat te bevallen, dus vonden we dit. Het was haast niet te geloven. Soms moet je gewoon iets héél graag willen lijkt het wel.

kip-voerenKip mais voeren..

En als je dan een beeld hebt van wat je wilt, dan zoek je en lijk je elkaar op miraculeuze wijze te vinden via onverwachte onzichtbare lijntjes die uiteindelijk een verband met elkaar krijgen. Dat zie je pas achteraf, wat het ene nou met het andere te maken had.

boshuisje

En al snel kwamen de kinderen. Gekeuvel in het bos. En wát een kinderen, het werden kant en klare natuurkindertjes. Met blote billen op het gras en blote voeten op het mos, stampen in de plassen, herten spotten achterthuis (hee, dat schijnt helemaal geen woord te zijn!!), het gerakketak van eekhoorntjes die tikkertje speelden in de bomen en spechten voor het raam.

schaduw-met-koffieIn de tuin van toen met schaduwkoffie en avondzon

’s Nachts het roepen van de uilen en het heel dicht bij elkaar (o jaa…ik herinner het me weer). De wind in de bomen en dennengeur in ons haar. Het droge knappen van dennenappels op een zothete zomermiddag en het dagelijks roepen van de Vlaamse Gaai. Lange schaduwen in de zomeravond op de slaapkamermuur en het fluisterende ademhalen van een kindje dat net zachtjes wegvalt in een roezige slaap. Ik viel vaak dolgelukkig mee.

jongen-in-gras

In de lente en zomer toverden de opengeslagen deuren en ramen ons 50 vierkante meter domein om in een oneindig groot paleis van kilometers bos, hei en onontdekte sprookjeswerelden. Wat hebben we daar een speurtochten gehouden met verjaardagen, wat een kampvuren hebben we toch gefikt.

kippen-in-het-bos

Wat heb ik vaak onder die bomen gezeten, tussen de bomen gelopen. Vaak een gesprek gehouden met een God die denkbeeldig toekeek tussen de takken van de bomen. Al weet ik ook wel dat hij nergens zijn kan en natuurlijk enkel ís. Maar ’s nachts zie je pas echt hoe ontzagwekkend oneindig het heelal is en dan richt je je blik vanzelf naar boven. Naar de twinkelende sterren. Meer kans dat ie daar ergens zit dan waar dan ook. Ik weet wel anders, maar richting ergens aan willen geven gaat vanzelf.

girl-field

Naar binnen richten is vaak veel beter, er zit net zo veel oneindige diepte in een mens dan erbuiten. Ik denk zelfs dat we het dáár moeten zoeken, heel diep in onszelf. Er is een speurtocht in ieders ziel geplant en geen één is er gelijk. Al krijg je onderweg veel aanwijzingen van een ander. We zijn immers allemaal op zoek naar hetzelfde en in ons zoeken staan we niet alleen. Dat maakt wat ons zo bindt. En weet je…de beste aanwijzingen krijg je van een kind.

in-bad

Eigenlijk kwam ik deze foto net per toeval tegen. Ik was op zoek naar een speciale foto van mijn moeder en mij. Dat is eigenlijk zoeken naar een speld in een hooiberg in een fotoarchief als die van mij, maar ik gelóóf in vinden.

laarzen-kinderen-spelen
Dus ik waag. En als ik hem niet vind, vind ik vast wel weer iets anders en als ik ook dát niet vind dan is dwalen ook wel best oké.

apart-bos-kindWelja! Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..(dennenappel pakken)

bostuinZoek de baby..

Ik hou wel van dat verdwalen in mijn foto’s. Och en ach en hee! Zoals ik nu afdwaal, zo dwaalde ik door de rest van de foto’s af en af en verder en verder. En ik ga nog even door.

jongetje-in-bos

Ik wilde deze gewoon graag even met je delen. Het is zo’n deel van mij, dit huis, deze plek. Het is dan wel voorbij, maar het zit nog heel heel diep in mij.

slapend-kind-Woolywoot

43 gedachten over “Het is dan wel voorbij, maar het zit nog heel heel diep in mij”

  1. Wat een mooie plaats! (Ik heb je reactie overigens gelezen gisteravond, ik denk dat je hem bewust toch weer verwijderd hebt i.v.m. herkenbaarheid. Geeft niets, maar wat ik wilde zeggen is: leuk, en nu ben ik extra benieuwd!)

    Like

    1. oh leuk!! Ik had hem verwijderd omdat ik er niets meer van snapte..haha. Ik dacht dat ik hem onder jouw reactie had geplaatst maar ineens stond mijn tekst onder die van jojo..toen heb ik hem maar verwijderd om verwarring te voorkomen en niet meer teruggezet (ook een beetje om wat jij schrijft). De Afkorting voor die studie is LB (al zal die wel niet officieel zijn..).

      Like

      1. Haha, volgens mij had jojo haar reactie per ongeluk als reactie op mijn reactie geplaatst (snap je ‘em nog?). Want ik was juist weer even in de war omdat ik dacht dat ze het over mijn blog had. Hoe dan ook, leuk dat je in dezelfde hoek zit/ zat als ik!

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

