Op papier ben ik gelukkig..

(als je op de foto klikt wordt hij zo groot als je wilt..)

Ik voelde een paar dagen geleden dat ik écht wil schrijven! Schrijven zoals ik vroeger deed. Met pen, hand, met papier dat ik voel en bekladden kan. Jáh..Zoals vroeger. Bladzijden vol, A4 na A4 schreef ik naar mijn penvrienden. O ja.. en stapels dagboeken. Vanaf mijn achtste. Schrijven was dus echt mijn ding. Mijn uitlaatklep. Mijn ZEN moment.

“Zen is onder alle omstandigheden beter leren denken wat je wilt denken, zodat je kunt voelen wat je wilt voelen en doen wat je wilt doen.” Rients Ritskes

Met een bijzondere penvriendin uit Engeland schrijf ik nóg. Ontmoet ik zelfs regelmatig. Ze kent mijn kinderen die nu alweer ouder zijn dan toen wij begonnen met schrijven! Zelf heeft ze geen kinderen mogen krijgen. Laatst kwam ze met een extra koffer vol speciale KitKats die je alleen dáár kunt krijgen en waarvan ze wist dat mijn zoon die zo lekker vindt. Een schat heb ik gevonden met alleen maar een pen en papier.

Op papier schrijven we niet meer, maar via messenger houden we elkaar nog op de hoogte van alle hoogtepunten, dieptepunten en alledaagse ditjes en datjes. Op de postbode wacht ik allang niet meer. Oh het verlangen, verheugen en wachten en dan zo’n dikke brief die op de deurmat ploft..de geur van het papier, de vreemde postzegels, de scheve stempels, het kruipen in de huid via de letters van de ander en dan het hele riedeltje van voren weer af aan, want dan mag je zélf weer schrijven en iets moois maken van je brief. Dat is er niet meer. Ik denk ook niet dat het ooit nog zou lukken ook. Het was een andere tijd. Een tijd die droop en niet stroomde als een razende rivier. En iemand anders maakte toen nog mijn avondeten klaar.

Dit stukje wat ik net schreef (foto) was een experiment. Een kan-niet-wachten om te beginnen stukje. Een flutstukje. Maar ik wilde weten of het voor mij leuk is zo. Of dit is wat ik wil. En ja, ik voel dat ik door de pen, het papier, het dicht op mijn tekst zitten dat gevoel van vroeger weer krijg dat ik ergens zo mistte. Het in het moment opgaan van je eigen gedachten samen met de inkt die uit de vulpen bloed en het papier dat je bespelen kan. Ik voel me dan heel even best gelukkig zonder dat ik het door heb.

Het is zo’n vrij gevoel dat ik niet afhankelijk ben van mijn zeer geliefde maar tijd- en energievretende computerprogramma’s terwijl ik tóch mijn ding kan doen. En terwijl ik dat van kinds af aan eigenlijk al wist: Op papier ben ik gelukkig.

28 thoughts on “Op papier ben ik gelukkig..”

  1. Wij houden het vol. Ondanks de digitale wereld schrijven we eens in de maand naar elkaar. Op briefpapier. En waarlijk het is een ritueel geworden. De brieven zijn van onschatbare waarde geworden. Ik schrijf inhoudelijk anders op papier dan op computer. Niets kan een échte geschreven brief vervangen. O ja, er hoort ook nog een enveloppe bij en een mooie postzegel. De weg naar het postkantoor met de brief in de hand. En het moment dat de brief in de bus valt. Ouderwets maar heerlijk, overheerlijk.

    Liked by 1 persoon

  2. Oh wat een mooi stukje weer.
    ‘Vroeger” had ik ook penvriendinnen waar ik stapels brieven mee schreef. Heerlijk vond ik dat om de post te ontvangen maar zeker ook om zelf te schrijven. Mijn moeder noemde dit soort brieven altijd dagboekbrieven. Want voor iedere dag kon ik wel een a-4tje vol pennen.

    Like

    1. Ja, same here!!! Mooi woord daarvoor van je moeder!! Heel raar eigenlijk, dat brieven schrijven leek toen zoiets alleen van wat ik deed. Daar sprak je nooit zo over met vriendinnen en Social Media was er al helemaal niet. En toch waren er best wat die ook zo genoten van dat schrijven. Misschien is het ook wel zo dat gemiddeld gezien bloggers vroeger ook veel schreven maar dan naar een penvriend bij “gebrek” aan bloggen (want dat bestond toen nog niet). Je kreeg toch reactie op wat je schreef, maar dan heel veel later. Slow-blogging kun je dat wel noemen dus 😀

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

