Ik droomde dat ik niet droomde

Ik heb ineens de onweerstaanbare drang om te schrijven. Heb het gevoel dat ik heel veel van me af te schrijven heb, maar dat komt denk ik door mijn droom die ik had vannacht. Of beter: de droom die ik belééfde vannacht.

bankje natuur fotografie twente overijssel photography Netherlands Nederland Holland foto bos bomen weilanden boeren landschap landscape

Ik droomde voor de tweede keer op rij dat mijn vader overleed. En wéér dacht ik middenin alle ellende en verdriet dat het zo jammer was dat ik dit niet gewoon droomde. Wat ik dus uiteindelijk ook deed, maar niet besefte. Vooral dat laatste aspect vind ik erg vreemd. Dat ik (net als in die andere droom) zeker, maar dan ook héél zeker wist dat ik NIET droomde en zou willen dat ik droomde. Het was zelfs zo dat ik vanmorgen wakker werd, tot mijn grote geluk besefte dat het dus tóch een droom was en vervolgens weer in slaap viel en de droom verder droomde.

Dat was helemaal een raar iets. Dromen en zeker weten dat je niet droomt, zou willen dat je droomde, dan wakker worden en beseffen dat je wél droomde en dan weer in slaap vallen en dromen dat het waar is.
Het maakte een diepe indruk op me tijdens de droom. Mijn verdriet, vooral ook het verdriet zien van mijn moeder (wat moet mijn moeder zonder mijn vader in dat grote lege huis), de eenzaamheid, de onbereikbaarheid de eindigheid. Het besef dat het nu écht over was (ik denk in het echt ook dagelijks aan dat één van mijn geliefden zomaar dood kunnen gaan).

IMG_4351
(ik weet ook wel dat deze foto niet echt bij mijn stukje over de droom past, maar ja maar ja maar ja…wat moet je dan 😉

Het gekke is, is dat ik bij het wakker worden wel heel blij was dat alles nog bij het oude is, maar dat ik niet mijn kleren aanschoot, de hoek om rende naar het huis van mijn ouders en mijn vader uit zijn slaap ging rukken om hem te omhelzen en te jubelen dat ik zo blij ben dat hij gewoon nog lééft! Dat ben ik wel. Ik ben ongelooflijk blij, maar toch weet ik ook dat het in mijn droom anders voelde dan in het echt.

De eenzaamheid was groter dan ik in het echt zou voelen, het verdriet dieper en intenser en verdergaander, omdat ik niet relativeerde (hij heeft een mooi leven gehad). De droom ging over het meedogenloze einde, over onbereikbaarheid, machteloosheid en spijt. Dat speelde zich denk ik symbolisch af in de gedaante van de dood van mijn vader. Die voor mij het levende symbool is van zorgzaamheid en betrokkenheid. (Hee, pas schrijvend over je droom kom je erachter hoe het misschien kan zitten!)

Je kunt nooit zeker weten of je nu droomt of niet, heb ik geleerd uit mijn droom. Nu ik wakker ben, weet ik zeker dat ik droomde. En wist dat ik droomde dat ik niet droomde. Maar toen ik droomde wist ik héél zeker dat ik niet droomde. Ik wilde niets liever dan dat ik droomde. Maar wie zegt dat ik nu wakker ben?

Ik ga mijn dingen doen die gedaan moeten worden vandaag. Al is dat wat ik moet doen puur materie (heb ik nog eens ingeprent gekregen van Marten Toonder. Jeweetwelwieikbedoel, die van Heer Bommel). Wat ik droomde was zeker geen materie, maar puur wat zich in de geest afspeelt. En ik geloof dat dromen je wat kunnen vertellen. Ik weet ook wel dat de droom niet zozeer met mijn vader te maken heeft verder, maar dat ik vanavond toch maar even op de koffie ga. En hem nog dingen ga vragen, die ik van hem wil weten, voordat het..

nooit meer kan.

PS hihi..nu ik eindelijk weer eens een berichtje heb geplaatst, komen er ook weer van die gezellige ”MMMMM!!!!!” geluidjes binnen van meldingen dat het blogje ”leuk gevonden” wordt. Dat heb ik nog wel het meest gemist toen ik niet blogde. Het voelt zo fijn dat jullie er nog zijn.

16 thoughts on “Ik droomde dat ik niet droomde”

  1. ooit droomde ik levensecht dat mijn opa overleden was, ik was nog heel jong, echt kind, en ik werd gillend wakker want natuurlijk was ik bang dat. Mijn moeder zei tegen mij, als jij droomt over iemand die sterft terwijl hij nog leeft? Dan leven ze heel lang… zo zegt men.

    Dat was dus niet waar…. Ik ken het idee maar al te goed trouwens, welke droom dan ook als ik al droom. Dan droom ik weet dat ik droom, maak mijzelf soms wakker als het verwarrend is maar meestal als ik mij omdraai gaat het ook op dezelfde voet weer verder, dan bedenk ik mijzelf maar met mijn bewustzijn wetend dat ik droom… laat het dan maar zien, zoek het later wel uit wat het wel of niet betekent 😉

    En ja ik heb je gemist!!!!! hahahaha

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, dat heb ik ook best regelmatig, dat ik wéét dat ik droom. De laatste keer (een paar dagen geleden) was ik zo stom om er niets mee te doen. Ik droomde iets, dacht toen ”o ja, maar ik droom” maar was me dat dus toch niet bewust genoeg. Want ik zou maar al te graag even zijn gaan vliegen of wat dan ook 😉

      Liked by 1 persoon

      1. hahaha ja dat is ook weer waar, dat vliegen, op dit moment vlieg ik niet zo heel veel uit, maar nu jij het aanhaalt, kan het zo weer gebeuren en dat gebeurt mij ook hoor.. bewust dromen en dan toch dieper wegzakken of zo dat je het dan nog maar vaag weet. Dan wordt het andersom… ik ben wakker, ik weet dat ik gedroomd heb…. ik weet het, het was bewust.. maar ik weet niet meer wat, lol… och, dat dromen en bewust en onbewustzijn 😉 crime! (soms) ❤

        Like

Geef een reactie

