Het gelukzalige gevoel om iets voor iemand te kunnen betekenen

IMG_8040web

Ik bezoek je al een paar weken iedere vrijdag. Wat ben je blij om mij te zien. Wat ben ik blij dat ik jou leerde kennen. Altijd lachen, altijd vrolijk, vanaf de eerste dag zo hartelijk. Je zegt vaak dat je al vanaf de allereerste dag voelde dat we bij elkaar zouden passen. En je hebt gelijk. Je bent een wijze ruimdenkende vrouw van een andere generatie dan ik, die dingen zegt waar ik al vaak aan terug moet denken. En je bent nog maar een paar maanden in mijn leven nu.

Ik ben mede dankzij jou zo blij dat ik ontslagen ben. Het faillissement van het bedrijf waar ik werkte wordt met de maanden een grotere zegen. Mijn wereld stond op de kop, maar hier aan de andere kant van mijn wereld is alles zoveel mooier. Hier gebeuren de dingen die mijn leven zo veel meer verrijken. Hier zijn de bloemen om te plukken. Die zet ik straks allemaal in- en rondom mijn huis als ik weer aan de slag kan, om mij te herinneren aan waar ik zo van houd en waar mijn hart ligt. Mijn hart ligt ergens tussen de bloemenvelden.

Je bent al een hele oude vrouw. Het leven ligt al grotendeels achter je. En samen blikken we terug. Ik met mijn oren en mijn inlevingsvermogen, jij met jouw hart en ziel. Mijn oren horen en mijn ogen zien een zacht hart en een wondermooie ziel. Het verrijkt me.

Je draagt opvallend, en ik zou zeggen bijna met trots, een ketting met een plaatje waarop staat dat je ”absoluut” niet gereanimeerd wilt worden. Bij mij is dat er ook al ingepeperd. Ik weet het, ik zal het niet doen. Maar zorg dan wel dat je gewoon nog even 10 jaar verder leeft. Ik ken je nog maar net en ik wil nog zo graag zoveel door jouw ogen bekijken.

Als ik met mijn verstand naar je kijk, dan zie ik een vriendelijk oud gezicht met vouwtjes op elke plek waar de huid fronste of glimlachte. Ik zie dat je vaak geglimlacht hebt, al zal je ook veel gefronst moeten hebben met alle ellende die het leven je bedeelde. Maar op het (eerste) gezicht zie ik een mens zoals alle oude mensen. Maar als ik met je praat ben je leeftijdsloos. Ik zie de jongere vrouw die je was in jouw lach, in je stralende blik als je van de wolken boven je geniet, of de duif ziet zitten in je boom. Jouw boom waar je zoveel van houdt en waarin ik je ook zo goed begrijp. Ik houd ook zo van bomen. En stiekem praten we zachtjes tegen onze bomen. ”groeien he?!” ”niet doodgaan he?” ”wat ben je mooi!”.. en langzaam vloeien onze leeftijden in elkaar over.

Zo mooi aan jou is dat je zo dankbaar bent. Dat je me ook zegt dat je zo blij bent met mij. Dat voelt zo fijn. Als ik bij je wegga zeg je elke keer weer, met een hele grote brede stralende lach, hoeveel energie je van mij krijgt en daar dan een hele week van kan genieten.

Ik neem het leven mee bij je naar binnen. In jouw leven waarbinnen je niemand anders meer ziet dan mensen van de thuiszorg. Die éven een tabletje uitdelen, even de bloeddruk meten, even snel een spuitje zetten en zich weer naar anderen moeten haasten. Druk druk en geen tijd. Tijd die ik je met hart en ziel en veel plezier schenk, want ik héb tijd. En jij hebt nog zoveel tijd te vullen.

En dan.. bedank ik jou.

Omdat ik dankbaar ben dat jij mij in je leven hebt toegelaten en dat je mij het onbetaalbare gelukzalige gevoel schenkt om iets voor iemand te kunnen betekenen. En dat je zoveel voor mij bent gaan betekenen.

Dank je wel Anne.

IMG_8273web

..en we houden allebei van gezellig kopjes koffie drinken met wat lekkers erbij

27 thoughts on “Het gelukzalige gevoel om iets voor iemand te kunnen betekenen”

Geef een reactie

