Ik heb er een leven bij gekregen met een knopje aan en uit #ssm15

Sinds gisteren volg ik met grote regelmaat de levens van twee jongens. Het project is genaamd ”Super Stream Me” oftewel #ssm15. 24 uur per dag (dus eigenlijk gewoon ononderbroken) kun je meekijken in hun leven. Daar heb ik natuurlijk helemaal geen tijd voor. Wie wel? Maar het leuke is dat dat ook niet hoeft! Er valt niets te missen dus je kunt er gezellig náást leven. Al heb ik al verschillende leuke (ja zelfs inspirerende) gesprekken gevolgd zoals met de agent van verscheidene populaire vloggers. Of het gesprek met de psycholoog. Dus je kunt alleen maar blij zijn dat je iets niét hebt gemist, omdat je nooit weet wat je wél hebt gemist.

Ook zien? Kijk op:
http://files.vpro.nl/ssm/livestream.html

sssm15
(Hij wilde advies bij de kapper. Je kunt je zelfs met hun leven bemoeien via #ssm15 te plaatsen in je tweet!)

Het gaat hier om een experiment. Wat doet het met je als je 24 uur bekeken wordt? Je hebt natuurlijk vloggers, maar dit gaat net weer een (heel) stuk verder. Er wordt niets ge-edit en niets verbloemd. De camera gaat zelfs mee naar de w.c. en onder de douche. Je wordt er superbewust van jezelf van merken ze al. Hoe lang duurt het voor je je niet meer bewust bent van een camera en dus van kijkers? Houd je dat 3 weken vol?

In 2005 heb ik zelf een korte tijd een live-stream gehad op mijn toenmalige blog. Ik weet dat lezers van mijn blog zich schuldig voelden als ze mee keken in mijn leven. Ze voelden zich een voyeur. Ik lees in de tweets die onderin het beeld voorbij glijden dat ook nú (10 jaar later) mensen daar last van hebben. Dat heb ik dus totáál niet. Ik vind het alleen maar reuze interessant. Zelfs als er niets gebeurt is het nog interessant. En dat vinden 600 andere kijkers schijnbaar ook. Wát is dat dan? Wat is er leuk aan om te kijken naar iemand die niets doet? Wat ik een leuke en rake opmerking van iemand vond was dit: ”het is als het eten van zoute stengels. Je blijft maar eten en hopen dat het volgende stokje nóg zouter is”.

Het is gewoon een gezellig en knus idee denk ik. Dat je altijd éven kan kijken wat hij nu aan het doen is. Oh, hij poept. Gezellig! Na een tijdje leef je met ze mee. Letterlijk (?) en figuurlijk.

Woolywoot Super Stream Me SSM15

Het is het kunnen meekijken zonder de moeite te hoeven doen gezellig te móeten zijn. Het is eigenlijk fantastisch voor een autist. Tóch tussen de mensen zitten, maar er niet zijn. Maar ik ben denk ik geen autist en vind het óók leuk.

Gisteren heeft mijn onzichtbare ik bijvoorbeeld samen met Nicolaas een interessant en intiem gesprek gehad met een vriendin en een leuke kennis. Bijna alsof je zelf een goed gesprek met vrienden hebt, door de leuke inzichten die ze samen krijgen en door dat het puur is. Na afloop fietste hij naar huis en genoot nog even na, en ik genoot met hem mee. Samen met..650 anderen. Dat worden er zeker weten meer! Maar of dat óók leuk is en blijft?

(Ik ben zelf benieuwd wat het met mij doet als half Nederland dit leuk gaat vinden. Dan vind ik er waarschijnlijk niets meer aan. Het moet wel een beetje select blijven vind ik. Ik vind massaal leuk gevonden dingen echt helemaal niets meer aan en ben ik ook zomaar ineens weer weg. Zal dat ook met dit zijn? En heeft dat een beetje met hebberigheid te maken? Tim en Nicolaas zijn nu nog een beetje van mij en een aantal andere mensen die hen toevallig ook zélf  hebben ontdekt? Wat is dat toch? Of vind ik er niets meer aan, als iedereen er ineens een mening over gaat hebben?)

Hoe dan ook. Ik heb een beetje twee levens op dit moment. En de ene schakel ik gewoon in wanneer ik zin heb. Een leven die je aan en uit kunt zetten met een knop. Die gezellig als een achtergrondmuziekje met je mee leeft.

PS Helemaal gemist dat Tim Den Besten himself LIVE dit blogberichtje heeft geretweeted! Zie je, ik mis al van alles als ik niet kijk 😉

23 gedachten over “Ik heb er een leven bij gekregen met een knopje aan en uit #ssm15”

  1. Nou hij doet te niet op mijn android tablet. Of ligt het aan het onweer dat ergens gaande is. Ben benieuwd, dus ga wel even checken nog. En dan hopen dat de tablet het afspeelt, en niet zoals op sommige sites, je zonder flashplayer verloren bent.
    Groet!

    Like

Geef een reactie

