Er zijn zoveel beroepen die bij me vloeken

IMG_8794web

Soms denk je ’s ochtends, het wordt niets. Laat maar. Ik ga dan wel, maar het is toch niet voor mij..

En dan pakt het achteraf héél anders uit.

Ik denk dat ik me die ochtend zo voelde omdat ik me anders had willen voorbereiden. Ik voelde me slecht. Ik had dingen willen doen die ik niet heb gedaan. Daarvoor heb ik wél dingen gedaan die ik óók had willen doen, zoals naar roodharigendag gaan met mijn mooie roodharige dochtertje. Wat was dat leuk 1721 roodharigen bij elkaar in Breda!

En ja, de dag erna hét sollicitatiegesprek. Ik kon ernaartoe op mijn fiets; niet te dichtbij en niet te ver weg. Ideaal voor mij! Ik ben dól op fietsen. Ik ging ernaartoe en besloot mijzelf te blijven. Als het niet klikt met mijzelf maar wel met mijn allerbeste nepzelf, hoe kan ik het er dan uithouden? Vrolijk en spontaan ben ik sowieso al van nature en ik geloof ook in de kracht daarvan. De kracht van levenslust en energie. Ik leer ook steeds beter het knopje ”zin máken” of ”geloven in dat het kán” in mijn hoofd kennen. Er zit ergens een keerpunt waar je je gedachten 180 graden kunt laten wenden door anders over iets te denken. Soms houden je gedachten je voor de gek. Dan denk je geen zin en geen puf te hebben, maar dan is dat alleen maar omdat je het niet dóet wat gedaan moet worden.

En toen was het zover. Ik vond de mensen met wie ik het gesprek had leuk, de werkplek, de werkgever, het werk zelf, de creativiteit die je daar los mag laten..ik vond álles leuk. De functie bleek ook nog veel leuker en passender dan de vacature deed vermoeden. Het gesprek zelf was óók zo fijn, ik had het er verdorie zelfs naar mijn zin! Er was zelfs een moment dat ik dacht: ”ok, wanneer zal ik beginnen?”. Maar er komen natuurlijk nog meer mensen op gesprek en misschien zijn ze bij iedereen wel zo aardig en enthousiast.

IMG_9180web

Vooral als je weer buiten staat en gaat fietsen komt de maalstroom in je hoofd weer op gang. Vanuit mijn goede gevoel in mijn onderbuik, vloeide ik weer half over naar mijn verstandige hoofd. Als een kopje goed gevoel dat je in een karaf met sterke verhalen overgiet. En zittend aan de waterkant bedacht ik ineens weer een heleboel dingen die ik béter had kunnen zeggen en die ik anders had beantwoord als ik even tijd alleen zou hebben gehad. En bedacht ik me wat ze hebben kúnnen denken bij de antwoorden die ik gaf. Ik had er dan wel een goed gevoel over, maar hadden zij dat ook? Ik wist het ineens niet meer zo zeker.

Volgende week weet ik het. Als het niks wordt is het alleen al fantastisch dat ik zo’n leuke ervaring met een sollicitatiegesprek heb gehad en dat er nog hoop is dat mensen echt iets in je kunnen zien. Want dat gevoel heb ik wel van ze gekregen. Al wordt het niets toch ben ik blij weer iets te hebben geleerd.

Soms is het wel jammer dat je niet op je CV kan zetten waar je BIJNA hebt gewerkt. Ik ben het al zó vaak bij de meest leuke bedrijven in de sollicitatieronde op één na niet geworden. Zoals bij de enige Nederlandse spelletjesfabriek waar ze zélf ook nog eens de spelletjes verzinnen en de verpakkingen ontwerpen. Ik had er ooit bijná gewerkt. En in die categorie ”kon het maar op je CV als je er bijna had gewerkt” valt ook deze baan. Wat zou het leuk zijn als ik het straks écht op mijn cv mag toevoegen! En nog leuker zou het zijn als het dan ook nog zo leuk blijkt te zijn als het lijkt en ik er nooit meer weg hoef.

Het blauw weerspiegelende hemelwater dat aan mijn voeten kabbelde bracht geen antwoord maar wel rust. Ik laat het op me afkomen. Het leven draait niet om je werk, maar om het leven daaromheen. Het zou alleen zo fijn zijn dat het werk een klein beetje overvloeien mag omdat het dezelfde kleur heeft als je leven en het je persoonlijkheid mooi accentueert. Ik zou zo blij zijn met een beroep (zoals deze) die een mooie gloed geeft aan mijn leven. Er zijn ook zóveel beroepen die bij me vloeken. Maar soms móet je. Ik wacht af.

IMG_9175web

19 thoughts on “Er zijn zoveel beroepen die bij me vloeken”

Geef een reactie

