Kom even mee het bos in bij zonsondergang

DSC05380web

DSC05267web

DSC05341web

DSC05344web

DSC05364web

Gewoon ”even” fietsen of wandelen zit er niet in deze dagen. Achter elke hoek en aan het eind van elk laantje valt zóveel te genieten qua kleurenpracht. En dan vooral als de zon bezig is onder te gaan, zo rond 5 uur. Ik hoor overal licht en onbezorgd vogelgekwetter als ik even stil sta en al weken hoor ik het getikketak van vallende eikels, kastanjes en takjes. Vooral als het donker is en stil op straat is dat zo mooi om te horen in de lanen met grote bomen langs de verlaten weg. Het voelt als middenin de herfst staan en het met alle zintuigen beleven. Het knisperen van de bladeren die ik expres niet uit de weg ga, maar er dwars doorheen loop, de noten die de bomen in alle toonaarden laten vallen (de ene valt als een iel knalletje, het andere als een doffe plof en dat allemaal door elkaar als er een windvlaag door de kruinen waait), de frisse lucht die naar bloeiend bos ruikt en die zo helend voelt na uren binnenlucht. En natuurlijk valt alles in het niet om bij goud zonlicht buiten te zijn in het bos, maar het donker bevalt me ook goed als ik wandel, die als een soort deken om mij heen slaat en alles ineens zo intiem maakt en mij in alle anonimiteit buiten mezelf laat zijn. Ik voel mij zo vrij en niet gezien en toch beschermd tussen mensen. Ik hou ervan mijn gedachten te laten waaien buiten en daarom laat ik mijzelf uit, zoals ik mensen naar buiten zie haasten om snel hun hond nog even uit te laten voor ze gaan slapen. Ik voel me na ruim 3 weken elke dag een uur wandelen al een heel ander mens. Alsof ik meer klop. En dat klopt. Alles bezinkt beter en er is elke dag de rust omdat ik een uur heb waarin ik niks anders kan, hoef en moet dan de ene voet voor de andere zetten en dicht bij mijzelf zijn en verder niets.

24 thoughts on “Kom even mee het bos in bij zonsondergang”

Geef een reactie

